بوتاکس چیست ؟

سرتیتر ها

بوتاکس چیست ؟

امروزه بسیاری از خانم ها برای زیباتر شدن خود به متخصصین پوست و زیبایی مراجعه کرده و از خدماتشان استفاده میکنند. در این مقاله با ما باشید تا با یکی از این خدمات آشنا شوید: بوتاکس چیست ؟ چه مزایایی دارد؟ چگونه عمل میکند؟

با افزایش سن در نقاط مختلف صورت خطوط چین و چروک ظاهر می شوند. این خطوط بویژه در ناحیه پیشانی، خط اخم و خطوط دور چشم بعلت انقباض عضلانی بوده و اگر بموقع درمان شود، مانع از تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم می شوند.

با تزریق بوتاکس که نوعی پروتئین حاصل از یک باکتری است می توان از انقباض این عضلات و ایجاد چروک پیشگیری و چروکهای موجود را درمان نمود و چهره ای شادابتر و جذابتر ایجاد کرد.

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس یک ترکیب ساخته شده از سمی به نام بوتولینوم است . تزریق بوتاکس در زیر پوست، سبب فلج شدن عضلات آن ناحیه و از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد و ظاهری جوان تر را برای مدتی ایجاد خواهد کرد.

 

کاربردهای بوتاکس چیست ؟

1- برای پیشگیری از چروک بعد از 20 سالگی و درمان چروک در سنین بالاتر کاربرد دارد.

2- برای درمان خطوط ناحیه پیشانی ، اطراف چشم و خط اخم توصیه می گردد.

3- برای بالا بردن ابرو ( لیفت ابرو ) یک روش غیر جراحی است . (در صورت تمایل بیمار می توان ابروی او را بالاتر برد)

4- برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست بکار می رود.

 

زمان شروع اثر و دوام بوتاکس :

اثر بوتاکس از دو ساعت بعد از تزریق شروع شده و طی 3 الی 5 روز قابل دیدن می شود و بعد از 14 تا 21 روز به حداکثر می رسد.دوام تاثیر بوتاکس حدود 4 الی 6 ماه می باشد و بعد از این مدت اثر آن از بین می رود.

 

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

1 – خانمهای باردار و شیرده

2 – بیماران با نارسایی حاد کلیوی

3 – بیماریهای عصبی عضلانی مانند : میاستنی گراویس ، سندرم ایتون لامبرت

ALS 4 – مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد مثل هپارین و وارفاین

5 – کسانیکه آمینو گلیکوزید (مانند جنتامایسین و آمیکاسین) طی یک هفته قبل از بوتاکس مصرف کرده باشند.این افراد بعد از یک هفته از قطع دارو می توانند بوتاکس بزنند.

 

بوتاکس چگونه تزریق می شود؟

تزریق بوتاکس معمولا در مطب پزشکان یا درمانگاه ها به‌ صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد. از آنجا که این تزریق با سوزن‌های بسیار ظریف انجام می‌شود، دردناک نیست و نیازی به بی‌حسی ندارد.

برای این کار پزشک پس از ضد‌عفونی کردن پوست صورت ، با استفاده از سرنگ انسولین مقادیر کمی از بوتاکس را در بالای ابروها، پیشانی و اطراف چشم تزریق می‌کند.

البته ممکن است در محل تزریق، سوزش و قرمزی خفیف ایجاد ‌شود که ظرف چند ساعت برطرف می‌شود.

 

بوتاکس چگونه اثر می کند؟

بوتاکس پس از تزریق ، جذب عضله می‌شود و در انتهای اعصابی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود . در این محل بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین – که مسئول انقباض عضلانی است- جلوگیری می‌کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که 3 تا 6 ماه طول می‌کشد. عدم ‌انقباض عضلات زیر پوستی باعث محو شدن و از بین رفتن چین و چروک‌های پوست می‌شود.

 

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “بوتاکس چیست ؟” دیدگاه می‌گذارید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چقدر مفید بود ؟