تزریق چربی چیست

سرتیتر ها

تزریق چربی چیست

انتقال و تزریق چربی عملی است که در آن چربی از بخشی از بدن، معمولاً شکم، ران، باسن یا کشاله ران، برداشته می‌شود و جهت حجیم‌تر و بزرگ‌تر کردن به بخش دیگری، معمولاً سینه، صورت، چانه و باسن منتقل می‌شود. تزریق چربی در قرینه ساختن سینه‌ها نیز کاربرد دارد. به علاوه از تزریق چربی برای از بین بردن جای زخم‌های روی صورت و جوش و افزایش زیبایی و برجسته کردن لب ها نیز استفاده می‌شود. تزریق چربی که حدود یک ساعت زمان می‌برد، تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

بسیاری از مراجعه کنندگان ترجیح می‌دهند در عوض استفاده از پروتز یا تزریق ژل عمل تزریق چربی را انجام دهند، چرا که در این روش ماده‌ای طبیعی، یعنی چربی خود بدن، به کار برده می‌شود و در نتیجه احتمال پس زدن ایمنی و واکنش آلرژیک به صفر می‌رسد. بنابراین طبیعی است که بسیاری این عمل را ایمن‌تر می‌دانند.نتایج حاصل از انتقال و تزریق چربی ماندگاری و دوام  دراز مدت دارد و گردش خون نیز در آن ناحیه از بدن بهبود می‌یابد.

موارد استفاده

پیوند یا گرافت چربی کاربردهای بسیاری در جراحی پلاستیک مدرن دارد. تزریق چربی غالباً با ساده‌ انگاری به منزله تزریق فیلر یا پرکننده در نظر گرفته می‌شود، حال آن که این عمل در واقع دامنه وسیع‌ تری دارد، چون ماده پیوندی علاوه بر سلول‌های چربی حاوی سلول‌های بازسازی کننده بسیار دیگری است که گردش خون موضعی در بافت‌های پذیرنده، جای زخم و وضعیت بافت‌ها را بهبود می‌بخشد. تزریق چربی گاهی اوقات کاربرد درمانی نیز دارد و برای درمان آسیب‌دیدگی بافتی پس از پرتودرمانی به کار برده می‌شود.

تزریق چربی کاربردهای گوناگونی دارد که در زیر به شماری از آنها اشاره می‌شود:

  • تزریق چربی به صورت به منظور جوان‌سازی دوباره صورت، بالا بردن گونه و چانه و برجسته‌تر و زیباتر ساختن لب(پروتز لب)، که یا در قالب بخشی از جراحی لیفت صورت انجام می‌شود یا صرفاً پیوند چربی مد نظر است.
  • اصلاح ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های سطحی لیپوساکشن
  • اصلاح بدشکلی‌ها و عدم تقارن سینه و ترمیم سینه پس از ماستکتومی یا پستان‌ برداری کامل یا جزیی
  • بزرگ کردن سینه در بیماران گزینش شده
  • بالا بردن باسن و افزایش حجم ساق پا
  • جوان‌سازی مجدد پشت دست‌ها
  • اصلاح نقص‌های مربوط به انحناها و خطوط هر ناحیه از بدن

موارد استفاده:

    زیبایی چانه
زیبایی گونه
پروتر لب
رفع چین و چروک صورت
از بین بردن چروک دور چشم
درمان خط اخم
درمان خط خنده
زیبایی سینه
بزرگ کردن باسن

متقاضی مناسب

اکثر افراد چنانچه وضعیت سلامت عمومی‌شان مناسب باشد و انتظارات واقع‌ بینانه‌ای از این روش تزریق چربی داشته باشند، می‌توانند از عمل تزریق چربی بهره بگیرند.

با این حال به افرادی که پیش از این در فرایند التیام زخم با مشکل مواجه شده‌اند یا با تشکیل جای زخم غیرطبیعی روبه‌ رو شده‌اند توصیه می‌شود که از انجام  عمل تزریق چربی خودداری کنند.

فرایند انجام عمل

انتظارات بیمار در جلسه نخست به وضوح تعیین می‌شود و متخصص سابقه پزشکی وی را به دقت بررسی می‌کند تا مطمئن شود که انجام لیپوساکشن و تزریق چربی مانعی ندارد و کاملاً ایمن است. ضمناً متخصص عکس‌هایی را نیز جهت مقایسه آتی حالت قبل و بعد از بیمار می‌گیرد.

جراح یا پزشک دستورات لازم در خصوص آمادگی پیش از عمل تزریق چربی را می‌دهد و برای مثال از وی می‌خواهد تا از چند هفته قبل از عمل از مصرف آسپرین یا هر داروی غیراستروئیدی ضدالتهاب دیگری خودداری کند، چون مصرف این نوع داروها خطر احتمالی خونریزی را افزایش می‌دهد. همچنین از بیمار خواسته می‌شود تا از استعمال دخانیات بپرهیزد، چرا که این مواد باعث می‌شود تا زخم دیرتر التیام یابد.

عمل

بی‌حسی موضعی است و تنها به ناحیه درمان محدود می‌شود.چربی معمولاً از شکم، باسن یا ران گرفته می‌شود. برش‌های کوچکی به طول تقریبی ۵ میلی‌متر اطراف ناحیه تحت درمان ایجاد می‌شود و لوله توخالی مکنده‌ای (کانولا) وارد شکاف می‌شود و برای پراکنده کردن چربی اضافی حرکت داده می‌شود. سپس چربی جدا شده با بهره‌گیری از تکنیک لیپوماتیک تخلیه می‌شود. اتصال لایه سطحی پوست به بافت و عضله‌های زیرین قطع نمی‌شود و لایه چربی باریکی جهت جلوگیری از موج‌دار یا برجسته شدن پوست و حفظ ظاهر طبیعی آن پس از تخلیه چربی باقی گذاشته می‌شود.

چربی جمع‌آوری شده گاهی اوقات شسته و برای تزریق مجدد درون ناحیه جدیدی آماده می‌شود که در ابتدا بی‌حس می‌شود.
برای تزریق  در ناحیه‌های کوچک روی صورت از سوزن‌های بسیار ظریفی برای توزیع دقیق و یک‌دست چربی در لایه‌ای از پوست استفاده می‌شود که دقیقاً زیر لایه سطحی قرار دارد.

چنانچه تنها مقدار اندکی چربی جمع‌آوری و منتقل شود، کل عمل بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید.

تکرار عمل

تکرار عمل تزریق  غالباً به دلیل بازجذب بخشی از چربی توسط بدن ضروت می‌یابد. بنابراین پزشک گاهی در عمل نخست اندکی چربی اضافی تزریق می‌کند تا اگر بخشی از آن مجدداً جذب شد، اختلالی در نتیجه کلی درمان ایجاد نشود. بااین همه تزریق مجدد چربی جهت به دست آوردن اثر درازمدت، با ماندگاری چندین ساله، برای بسیاری از بیماران لازم است.

مراقبت پس از تزریق چربی

پیروی دقیق از توصیه‌ها و دستورات پزشک در خصوص مراقبت پس از لیپوساکشن یا تزریق چربی در موفقیت‌آمیز بودن عمل و کاهش احتمال بروز عوارض بسیار مهم است.

توصیه‌های پس از عمل  شامل موارد زیر می‌شود:

•    بیمار باید پس از عمل هر چه سریع‌تر راه رفتن را شروع کند تا ورم کاهش یابد و از تشکیل لخته خون جلوگیری شود.
•    قرار دادن کمپرس سرد بر روی ناحیه درمان شده جهت کاهش تورم
•    کنترل کردن ورم با پوشیدن گن‌های ارتجاعی مخصوص ناحیه اهدا کننده چربی
•    اجتناب از انجام فعالیت‌های سنگین تا چند هفته پس از عمل
•    تماس سریع با پزشک در صورت مشاهده کردن هر گونه نشانه عفونت یا مواجهه با خونریزی شدید یا افزایش ناگهانی درد

عوارض و خطرات

احساس اندکی فشار، حرکت و سوزش در زمان خارج کردن و تزریق  طبیعی است، اما بیمار به ندرت حین عمل متحمل درد می‌شود. درد پس از عمل نیز معمولاً به راحتی با مصرف قرص‌های مسکن کنترل می‌شود.
تا چند روز پس از عمل کبودی، ورم و ترشح مایع خونی رنگ از برش‌ها در اطراف ناحیه اهدا کننده چربی دور از انتظار نیست. ناحیه‌ای که در آن تزریق انجام شده است نیز ممکن است کبود و متورم شود.

از نظر زیبایی نیز رنگ‌پریدگی جزیی پوست یا به جا ماندن اثر زخم در محل‌های برش به چشم می‌خورد.تزریق مقادیر اندک چربی از یک ناحیه از بدن به ناحیه دیگر تحت بی‌حسی موضعی عملی بسیار ایمن است و عوارض جانبی یا خطرهای احتمالی جدی‌تر مانند عفونت به ندرت بروز می‌یابد.

در این عمل نیز مانند تمام درمان‌های زیبایی مرز بسیار باریکی بین افراط و تفریط در اصلاح وجود دارد. اندکی چربی کمتر یا بیشتر باعث ناخرسندی بیمار از نتیجه عمل و زیر سؤال رفتن مهارت و تجربه جراح می‌شود.

هزینه و قیمت

هزینه تزریق چربی برای هر بیمار با توجه به مقدار چربی تخلیه شده و تعداد تزریق‌ها و نوع بی‌حسی تعیین می‌شود، البته این هزینه مراقبت قبل و بعد از عمل را نیز شامل می‌شود. در صورت تمایل برای اطلاع دقیق‌تر از هزینه عمل لطفاً با کلینیک تماس بگیرید تا وقت مشاوره‌ای برایتان تنظیم شود و طی جلسه مشاوره به تمام سؤالات شما در خصوص هزینه عمل تزریق چربی و چگونگی انجام آن پاسخ داده شود.

پرسش‌های متداول

    عمل چه مدت طول می‌کشد؟

طول مدت عمل به ناحیه تحت درمان بستگی دارد، برای مثال تزریق چربی در صورت تقریباً یک ساعت زمان می‌برد، حال آن که تزریق چربی در سینه یا باسن حدود ۳ ساعت به درازا می‌انجامد.

    نتایج تزریق چربی چند روز پس از عمل قابل مشاهده است؟

نتایج تزریق چربی بلافاصله پس از عمل قابل مشاهده است و پس از سپری شدن دو هفته و فرونشستن ورم و کبودی واضح‌تر خواهد بود. نتایج به طور مداوم ظرف چند ماه آینده همگام با پیوستن کامل چربی به ناحیه پذیرنده بهبود می‌یابد.

    ماندگاری نتایج تزریق چربی چه مدت است؟

مقداری از چربی تزریق شده توسط بدن جذب می‌شود، اما نتایج نهایی تزریق چربی دائمی است، البته بیمار اگر خواهان این دوام طولانی مدت است باید سعی کند تا وزن خود را ثابت نگه دارد. چربی به مرور زمان در اثر فرایند طبیعی افزایش سن تغییر می‌کند. تزریق چربی به ناحیه صورت نیز راه‌حلی طولانی مدت است که نتیجه‌ی آن سال‌ها باقی می‌ماند.

    آیا تزریق چربی عملی ایمن است؟

تزریق چربی درمانی ایمن و کارآمد است و چون از سلول‌های چربی بدن خود بیمار بهره می‌گیرد، خطر بروز عفونت در مقایسه با روش‌های تهاجمی‌تر بسیار ناچیز است. جراح در طول جلسه مشاوره بیمار را از تمام عوارض احتمالی آگاه می‌کند.

    آیا بدن باید مقدار چربی مشخصی داشته باشد؟

در تزریق چربی از چربی بدن خود بیمار استفاده می‌شود، بنابراین اگر بیمار خواستار بزرگ کردن سینه یا باسن باشد، اما چربی اندکی داشته باشد، این عمل برای وی مناسب نخواهد بود. دکتر حسین احمدی در جلسه مشاوره میزان چربی لازم و امکان‌پذیر بودن عمل را ارزیابی می‌کند.

    آیا دوران بهبود جراحی تزریق چربی طولانی است؟

تزریق چربی در صورت با مقداری کبودی و تورم همراه است که پس از چند هفته فروکش می‌کند و بیمار می‌تواند این نشانه‌ها را در طول این مدت با لوازم آرایشی بپوشاند. اما دوران بهبود عمل تزریق چربی در بدن طولانی‌تر است و به تعداد ناحیه‌هایی بستگی دارد که لیپوساکشن بر روی آن انجام شده است. رفع کبودی و ورم یک تا سه هفته زمان می‌برد؛ ورزش کردن در این دوران مجاز نیست و بهتر است یک تا دو هفته مرخصی گرفته شود.

    آیا تزریق چربی دردناک است؟

تزریق چربی در باسن یا سینه در مقایسه با تزریق چربی در صورت دردناک‌تر است، چون چربی کمتری در عمل صورت منتقل می‌شود. بروز کبودی و ورم، به ویژه در ناحیه‌هایی که لیپوساکشن بر آن‌ها انجام شده است، دور از انتظار نیست. البته این کبودی و ورم ظرف چند روز از بین می‌رود.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “تزریق چربی چیست” دیدگاه می‌گذارید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چقدر مفید بود ؟